onsdag 3 februari 2016

resume vecka 4 plus tre

Förra veckan var intensiv. På måndagen var det "Araby Direkt", tisdagen var det Kommunfullmäktige, onsdag-torsdag var jag i Malmö på jämställdhetsdagarna och under fredagen hade jag diverse möten. På lördagen var det kulturnatten och på söndagen knackade vi dörr. Varje sak för sig har en historia. Den intensiva veckan gjorde att jag åkt på någon slags infektion så jag fick befria nig från kvällsarbete i måndags och igår var det sängläge. Idag var jag dock på benen med hjälp av Ipren och Alvedon  och satt ordförande på nämndens sammanträde eftersom vår ordförande var ännu sjukare. Tycker dock att det är trevligare att vara ordförande än sitta bredvid.
Men för att återgå till förra veckan.
När "Araby Direkt", som är dialogmöte med växjöbor, i det här fallet boende i Araby, formellt var slut stannade jag och en partikollega kvar och pratade i över en timme till. Här var det intressanta samtal med unga växjöbor om hur de ville bli bemötta och lyssnade på. Vi utbytte kontaktuppgifter med många och jag hoppas att dialogen fortsätter. Jag försöker vara på Araby så ofta jag kan och diskuterar gärna vidare.
På tisdagens fullmäktige var det måltidsorganisationen och köksstrukturen i fokus. Majoriteten hade noll koll på vad de vill och deras argumentation håller inte. De vill "laga maten så nära den som äter som möjligt" men samtidigt drar de ner på tillagningskök till förmån för serveringskök. De ska gör en besparing på måltidsorganisationen som nu visar sig bli en fördyring. Vi socialdemokrater var dock pålästa och argumenterade väldigt bra för vårt förslag. Vi vill att det ska finnas möjlighet att laga mat i alla kök och vi vill inte ha en köp och sälj organisation. Nu blev det ju tyvärr majoritetens förslag som gick igenom, just för att de är en majoritet. Typiskt! Dåligt för Växjös äldre och barn.
På jämställdhetsdagarna var jag först på Högnivåmöte med kommunalråd och liknande tillsammans med de tjänstepersoner som arbetar med frågan. Åsa Regner var där och vi hade bra diskussioner. Seminarierna under dagarna var bra men herre Gud vad långsamt jämställdhetsarbetet går. Här kan du läsa vad jag skrivit tidigare.
Lördagens kulturnatt hade bra utbud. Jag började redan klockan 14, så hann med en hel del. Missade också en massa.
Under söndagen knackade vi dörr på norr hos de vars lägenheter ska säljas, med vår kampanj "Rör inte våra hem" Alltid roligt att möta växjöbor och höra vad de tycker. De flesta vill inte att fastigheterna ska säljas utan vill bo kvar i allmännyttan.
I måndags hade vi beredning och under eftermiddagen var jag på,ett kort besök på Kungsmadskolan.
Igår var jag nerbäddad och idag hade vi som sagt sammanträde i utbildningsnämnden. Det som tog mest tid var årsrapporten. Det är oroväckande att andelen behöriga till nationella program på gymnasiet sjunker samt att sjukdagarna hos personalen ökar.
Detta var bara en snabb resumé över senaste veckan. Finns mycket att säga om allt, men är  lite för trött nu.
Jag är känslomässigt labil, överväldigad, sorgsen, gapskrattar o orolig i hjärnan. Tänkte ett tag att jag kanske håller på att bli tokig, men nu är jag på det klara med att det beror på att jag är 48 år. Välkommen till denna period i livet. Vi får hänga ett tag, du o jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar