tisdag 19 januari 2016

Popcornets och mötenas dag

På tisdagsmorgnar träffas vi sossar i bibliotekets kafeteria, dricker kaffe och pratar om veckan som kommer och veckan som varit. Idag blev det mycket samtal om den kommande utförsäljningen av över 2000 lägenheter i Växjöbostäders bestånd, som den moderatledda majoriteten har beslutat om. Det definitiva beslutet kommer upp på kommunfullmäktiges sammanträde i februari. Det är människors hem det handlar om. Det skapar såklart oroa hos många. Själv bor jag i en av allmännyttans hyreslägenhet (Växjöbostäder) och trivs utmärkt. En del personer i allmänhet, och politiker i synnerhet, verkar tro att det är synd om oss som bor i hyresrätt och inte "kan" äga våra lägenheter. Det är inte ett dugg synd om mig. Jag tycker att hyresrätten är en praktisk boendeform som passar mig där jag befinner mig i livet, just nu. Jag "hyr mig fri" från fönsterbyten, målning, trasig diskmaskin, rinnande toastol, läckande tak etcetera. Praktiskt!
Under förmiddagen hade vi kommunstyrelsens arbetsutskott där vi bland annat pratade om de företagsbesök vi har gjort och de som ska göras. Det är alltid spännande och lärorikt att besöka företagen i kommunen, både stora och små. Vecka nio är det dags för en intensiv vecka med företagsbesök nästa gång. Kul! 
Efter en trevlig lunch var det dags för kommunens organisations och personalutskott att sammanträda. Tisdagar går verkligen i mötenas tecken. 
Hann en kort runda till kommunens gym innan jag åkte till Diakonicentrum för att delta på Noaks Arks styrelsemöte för att valbereda lite. 
Tog sen en tur till Araby Arena. Kvällens Zumba var inställd men jag åkte dit ändå och samtalade i stället med en gäng ungdomar som hade många tankar om hur de ville att deras vardag ska vara och om hur deras stadsdel kan utvecklas. Jag hoppas att de återkommer! Fortsatte sedan samtal med bland annat improviserad språkträning med några av kvinnorna som skulle varit på Zumban. Blev många skratt och mycket värme och kanske ny vänskap.
Väl hemma poppade jag en stor gryta popcorn för att fira popcornets dag (hade eventuellt poppat i alla fall ;-)) och nu gå igenom ärendena inför morgondagens sammanträde med utbildningsnämndens arbetsutskott en sista gång. 
Fin dag idag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar