onsdag 14 oktober 2015

#4 språkintroduktion o ekobacken

Startade dagen på en av gymnasieskolorna i Växjö och på språkintroduktionen. Träffade många elever och lärare som var positiva. Eleverna sade att ALLT med skolan var bra och lärarna uttryckte att de hade en del utmaningar men ändå var de vid gott mod och fina mot eleverna. Jag vet att det är en ögonblicksbild när jag besöker våra skolor. Jag vet också, efter att ha arbetat i skolan många år, att den ena dagen inte är den andra lik, men ändå är de här ögonblicksbilderna viktiga för mig. Jag kan inte vara på alla skolor varje dag och detta är ett sätt att få en någorlunda bild över stämningar och verksamheterna. Jag är tacksam för att pedagoger och skolledare tar sig tid och låter mig vara närvarande. Endast så kan jag förstå bättre och därmed fatta klokare beslut. Fick också damma av mina läraregenskaper o rycka in en liten stund. Det var kul! 
Lunchen intogs på Ekobacken, denna fantastika oas mitt i Växjö, med ett lika fantastiskt lunchkoncept. Grönsaker skördas och lagas på plats av kock över öppen eld. Pengarna vi betalat för lunchen går oavkortat till Rädda Barnen, kockar, volontärer (bland annat från gymnasieskolorna) jobbar gratis. Att jag sen luktar skogsbrand och gammalt scoutläger resten av dagen är en bonus jag får på köpet. Stor beundran och respek till alla volontärer som just nu sliter ideelt runt om i Sverige, dels med att samla in pengar, dels med att hjälpa flyktingar rent praktiskt. 
Sen eftermiddag @ kafé de luxe. Här är mitt andra vardagsrum. Tänk att jag kan trivas så bra på en plats som inte är hemma. 
Fortsätter packa o fixa o dona. Livet är stort o så fullt av överraskningar. Har sagt det förut men det tål att upprepas, livet har större fantasi än jag. Tar tacksamt emot. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar