torsdag 15 oktober 2015

#3 förberedelse och utbildning för nyanlända

Sverige skramlar och kommunerna förbereder sig för att ta emot de flyktingar som förväntas komma inom en snart framtid. Det är bra. Vi måste alla hjälpas åt nu, alla länder i EU och alla kommuner i Sverige. Växjö är väl förberett för att ta emot människor på flykt, redan i natt om det behövs. Framförhållning är givetvis önskvärt, men det skulle gå om det blir akut. Många medarbetare är engagerade i detta, det både gläder mig och gör mig stolt.

Vi står inför en utav de största humanitära insatserna i svensk historia. Nu är det tak över huvudet, skolgång för barnen och en ordnad situation för de ensamkommande barn och ungdomarna som står överst på dagordningen. Det var huvudbudskapet när Stefan Löfven, utbildningsminister Gustav Fridolin, justitie- och migrationsminister Morgan Johansson och barn-, äldre- och jämställdhetsminister Åsa Regnér bjöd in till pressträff om flyktingsituationen. 

Det kommer att vara stort tryck på kommunerna. Framförallt när det gäller bostäder och skolgång. Inom fyra veckor ska barnen vara i skolan. Det råder skolplikt för alla barn som är i Sverige. 
Regeringen presenterar därför följande åtgärder, jag hoppas de hjälper
  • Höjd skolschablon till kommunerna för asylsökande barn med 50 procent
  • Rekrytering av fler lärare
  • Högre löner för lärare i skolor med svåra förutsättningar
  • Stärkt statligt ansvar för skolor med tuffa förutsättningar
  • Mer likvärdigt mottagande av nyanlända elever
Jag tror också det är viktigt att ta tillvara på vuxnas kompetens. Kunskaper ska kunna valideras och det som fattas fyllas på. Därför är jag glad att regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den moderatledda majoriteten här i Växjö verkar däremot göra vad de kan för att utplåna den. Lärarna får inte arbetsro och utsätts för ständiga förändringar. Just nu på går en utredning om privatisering som skapar mycket oro och som knappast kommer att stärka vuxenutbildningen. Det är en tråkig utveckling som jag skrivit om tidigare. Du kan läsa om det här http://malinlauber.blogspot.se/2015/10/10-om-forandring-i-vuxenutbildning-i.html
Idag hade jag besök av elever från gymnasiesärskolan och berättade om kommunen och sen åt jag lunch på en högstadieskola. Jag har nog världen bästa "jobb". 
Tre dagar kvar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar