söndag 13 september 2015

#35 På tal om kvinnor och män


Träd vid Växjösjön 
Idag promenerade jag hem i sakta mak och njöt av vår stad som håller på att klä om till höstskrud. Det var lugnt o stilla. Har läst rapporten "På tal om kvinnor och män" som Länsstyrelsen skickat till alla förtroendevalda. Kan konstatera att det finns mycket kvar att göra. Alla vinner på ett samhälle utan över- och underordning, utan klasskillnader, utan patriarkat, rasism eller homo- och transfobi, ett samhälle utan fördomar och diskriminering. Sverige ligger i flera avseenden långt fram när det gäller jämställdhet, men fortfarande har kvinnor lägre löner än män. Kvinnor har inte samma möjligheter som män att göra karriär och utvecklas i sitt arbete. I skolan presterar pojkar i genomsnitt sämre än flickor. Fortfarande värderas maskulint högre än feminint och män är fortfarande generellt överordnade kvinnor. Som sagt... Vi har en hel del att göra.
Och världen fortsätter vara galen... och den kommer fortsätta vara det. Det behövs ett långsiktigt arbete för att vi ska nå "Alla folks frihet - hela världen fred" Ikväll lägger jag mig trygg i min säng, och mina älskade ungar i sina. Trygga med att vi kan sova lugnt i natt och att vi har en morgondag att vakna upp till. Jag önskar att det vore så för alla. 

1 kommentar: