fredag 14 augusti 2015

#63 Städad skola afterwork?

Ikväll träffade jag före detta kollegor från före detta komvux på afterwork hemma hos en kollega. Det var samtal med högt i tak om allt från om integration till stjärnfall. God mat, trevliga människor och fint väder. Dessutom har kollegan en vanlig pool och en veduppeldad varm pool som vi omväxlande svalkade och värmde oss i. 
Det är roligt med samtal om allt och inget, om livets väsentligheter och oväsentligheter, om högt och djupt. Väldigt uppfriskande med många olika tankar, inte alltid så PK, men från hjärtat. 
Tidigare idag blev jag spontant inbjuden till en av Växjös skolor. Jag blev ombedd att titta på skolan och hur den ser ut när en ny termin börjar och nya elever ska tas emot. Skolan har inte blivit städad på hela sommaren (åtminstone såg det inte ut så). Den såg heller inte ut att vara städad efter de sista lektionerna innan sommaren. Efter 30 minuter hade jag ont i halsen och jag är ingen pedant, men damm, grus och annat skräp känns inte så välkomnande. Jag vet inte var det har brustit, om det är förvaltningen som skrivit ett märkligt avtal där sommarstädning inte ingår eller om utföraren misstollkat något eller missat denna skola. Vet inte heller om det är likadant på andra skolor eller om detta var ett "unikt" fall. Jag måste kolla detta på måndag. Jag tycker det är rimligt att lärarna kommer till städade lokaler efter sin "semester" och att eleverna kommer till en snygg och fräsch arbetsplats efter lovet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar