onsdag 4 februari 2015

Bra dag!

Dagen började med en fotosession. Min fåfänga gjorde att jag idag tog om min bild som ska finnas på kommunens hemsida. Mitt mål var att inte se ut som en bichon frise. Tror jag lyckades bättre denna gång. :-) Efter ett  kort inspel på utbildningsnämndens arbetsutskott, där vi pratade internbudget, åkte jag till Kalmar. I Kalmar var det medlemsråd med Kommuninvest. Växjö kommun lånar en massa pengar från denna ekonomiska förening. Det är bra för växjöborna att vi lånar mycket just av dem. Intressant och pedagogiskt möte.
Väl tillbaka i Växjö var det afterwork på Lagerlunden. Cirka 100 sossar och andra träffades o hade samtal och tog selfies med Stefan Löfven. Jag hade bjudit med en lärare som ville prata nationella prov med Stefan. Det fick hen göra och jag tror båda var nöjda. I beslut gällande skolan måste vi börja lyssna på professionen och forskningen. Det är till exempel otroligt att alliansen fortsätter driva betyg från årskurs fyra trots att både de flesta lärare och forskare menar att det är högst olämpligt. Vi måste diskutera varför vi har nationella prov och om det är rimligt att de tar så mycket tid från undervisning och ger så mycket extra arbete för både elever och lärare. Är det värt det? Stefan höll ett ideologiskt tal om att alla människor behövs i vårt samhälle, i Sverige och att vi måste skapa ett Sverige för alla. Bra att han håller i!
Kvällen avrundades med att Vipers vann borta mot Mora. Vilken kväll! Nu är det sovdags.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar