onsdag 9 juli 2014

#67 ...fler landsbygdstankar...

Idag har det varit jag, solen, min cykel, landsvägen och några vägskäl. Cyklat förbi små torp och stora gårdar, röda med vita knutar, passerat får och kor, bikupor och brevlådor, egenhändigt tillverkade skyltar med texter som "Här finns levande barn" eller "Ved säljes". En skylt var speciellt rolig, den var på en stolpe mitt ute i ingenstans "Glöm inte grisfesten. Anmäld dig snarast" Det finns dock ingen information om när grisfesten är eller vem man ska anmäla sig till. Påminner mig om när jag för 22 år sedan bodde norr om Växjö. Då var budskapet "Julfesten är som vanligt. Samma tid, samma plats! Alla välkomna!" Som nyinflyttad var det ju inte helt enkelt att veta vart vi skulle gå och när, men det löste sig. Det gör det på landet - det löser sig. Och om det inte för det så kan det kvitta. 
Jag kom så småningom till Linneryd, där det fortfarande finns en lanthandel och en bensinstation. Ingen av dem drivs av de större aktörerna, men du kan tanka och du kan köpa det nödvändigaste. Där frågar de också om jag vill fylla på min vattenflaska. Vänliga människor, som inte brådskar. I kön till den enda kassan pratas det om det mesta. Nu får jag öva, på att inte ha bråttom. 
Jag cyklar vidare till Linneryds camping, där det finns en badplats. Om du inte redan har besökt Linneryds camping, rekommenderar jag dig varmt att göra det i sommar. Det är något rofyllt och magiskt över den platsen.  Det kostar 170 kr/dygn att campa. Men du kan också bara köpa glass, en kopp kaffe och ta ett dopp.
Det här är "min" landsbygd. Här är husen fortfarande bebodda, vägarna hyggligt skötta, lanthandeln (jag har 7 km dit) är fortfarande öppen och brevbäraren passerar mitt hus varje dag. Mindre politik och mer romantik och nostalgi, i dagens blogginlägg, kanske man kan tycka men allt hänger ihop. Hur ska våra liv levas? Vad är viktigt? Vilka förutsättningar ges människor att leva sitt livs dröm? 
67 dagar kvar till valet. 74 dagar kvar till Vipers första hemmamatch - en vecka efter valet kommer Dalen till Fortnox-arena. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar