måndag 19 november 2012

Ett annat sätt att gå framåt

Idag kommer en rapport från Världsbanken som talar om risken för katastrofala klimatförändringar om 50 år. Tidigare än vi trott. Enligt studien kan Jordens medeltemperatur öka med fyra grader. Jämför med målet som politikerna tog i Köpenhamn för tre år sedan då man ansåg att Jorden tålde en ökning på max två grader.

Många rapporter pekar åt samma håll. Jim Young Kim, världsbankens nye chef säger att om man gör en väldigt kraftig nedskärning av dagens utsläpp, och ställer om till annan energiförsörjning utan dagens höga konsumtionsnivå, kanske vi har ett positivt framtidsscenario. Han är skeptisk och menar att det blir smärtsamt och att vi borde ha startat omställningen för 20 år sedan. Ett varmare klimat betyder bland annat att livsmedelsproduktionen sjunker, översvämningar, fler värmeböljor som utlöser värmestress och dödsfall och isarna i polarområdena smälter.

Pengarna styr samhällsutvecklingen och det är inte konstigt i ett kapitalistiskt samhälle. Vi har vant oss vid att leva så här och tror att det är så det ska vara. Mänskligheten gör framsteg och utvecklas för att enskilda individer får pengar och personliga privilegium. Det är så vi är vana att se på världen. Jag framhärdar och säger att det måste finnas ett annat sätt att gå framåt! Jag börjar bli smått desperat.

Efter min insändare i Smp om den ökade konsumtionens påverkan på miljön har många människor hört av sig till mig både via telefon, mail och direkt kontakt och uttryckt sin oro för  miljön och klimatet. De är också oroliga för att politiker inte tar miljön på allvar. Jag är också orolig! Det är fantastiskt att människor är så intresserade och engagerade i frågan. Det ger mig visst hopp.
Här kan du läsa min insändare
http://www.smp.se/nyheter/lobbyn/evig-tillvaxt-och-standigt-okad-konsumtion-forsamrar-miljon(3493377).gm

Det som gjorde mig mest bekymrad var svaret från Växjös främste miljöpolitiker, Anna Tenje, som normalt sätt ibland faktiskt kan vara en klok politiker. Det som bekymrar mig mest är att hon argumenterar på ett väntat politikersätt istället för att försöka förstå vad jag menar. Vi måste våga tänka och argumentera på ett nytt sätt om vi ska rädda Jorden. Läs hennes svar här
http://www.smp.se/nyheter/lobbyn/svagare-tillvaxt-ar-ett-miljohot(3503512).gm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar